Welke wachttijd moet ik kiezen voor mijn AOV

Welke wachttijd moet ik kiezen voor mijn AOV?

Als u een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) afsluit, moet u een bepaalde wachttijd kiezen. Wat houdt zo’n wachttijd AOV in? En hoe kiest u de juiste wachttermijn?

Wat is een wachttijd bij een AOV?

De wachttijd van uw AOV is de periode voordat uw arbeidsongeschiktheidsuitkering begint. Een andere naam hiervoor is de eigen-risicotermijn. In deze periode krijgt u dus nog geen uitkering, deze is voor eigen rekening.

Hoe lang deze termijn duurt, kunt u zelf bepalen. Bijvoorbeeld 1 maand , 2 maanden, 3 maanden, een halfjaar of zelfs een jaar. De wachttijd is van invloed op de hoogte van uw premie. Hoe langer de wachttijd, hoe lager de premie. Maar daar staat dus wel tegenover dat u langer moet wachten op uw eerste uitkering. En dat kan soms grote gevolgen hebben voor uw financiën.

Welke wachttijd moet ik kiezen bij mijn AOV?

Wat is de beste wachttijd voor u als ondernemer? Daarvoor is het belangrijk om te weten hoelang u arbeidsongeschiktheid zelf kunt overbruggen. Heeft u genoeg reserves om enkele maanden door te komen en wilt u die reserves daar ook voor gebruiken? Dan kunt u een langere wachttijd nemen. Heeft u weinig reserves of wilt u uw spaargeld liever niet uitgeven aan uw dagelijkse levensonderhoud? Dan kunt u je kiezen voor een kortere wachttijd. Dat betekent dat u eerder uitbetaald krijgt als u arbeidsongeschikt wordt en dat u dus geen gebruik hoeft te maken van uw spaargeld. Maar u betaalt dus wel meer premie.

Meer weten over de wachttijd van een AOV?

Wilt u weten wat voor u de beste wachttijd is? Neem dan contact op met onze specialist inkomensverzekeringen. Onze adviseur kan met u uw financiële situatie bespreken en u adviseren over de beste wachttijd voor uw AOV. U kunt ook zelf de premie van uw AOV berekenen en verschillende wachttijden invullen, zodat u ziet welke effect een eigen risicotermijn heeft op uw premie.